Bekijk de inzendingen

AI BIM Chatbot

De BIM-afdeling van het Erasmus MC heeft een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkeld om collega’s te ondersteunen bij het gebruik van BIM. De chatbot blijkt 80% van de vragen te kunnen beantwoorden.

AI BIM Chatbot

Welk initiatief heb je genomen om digitaal samen te werken met jouw partner(s) in de gebouwde omgeving?

De BIM-afdeling van het Erasmus MC bestaat uit twee BIM-coördinatoren. Samen moeten we alle projecten van het MC monitoren en begeleiden. We hebben als hoofdtaak het ondersteunen van onze collega’s op het gebied van BIM.

Dit vormt een enorme uitdaging door de diversiteit aan projecten. Door het ontwikkelen van deze chatbot kunnen wij onze collega’s ondersteunen voor 80% van hun vragen. Voor de resterende 20% worden ze naar ons doorverwezen. Dit geeft ons de kans om gericht onze expertise te gebruiken waar het meest nodig is en krijgen onze collega’s de juiste ondersteuning.

We koppelen nieuwe technieken zoals openAI learning met systemen als Teams, Revit-modellen en onze FMIS-systeem. Zo maken we actuele BIM-kennis over onze beheerprocessen en BIM-modellen voor iedereen 24/7 beschikbaar. Het zelf extraheren van BIM-data is ondanks alle ontwikkelingen voor de meeste collega’s nog steeds een stap te ver. Door het koppelen van deze systemen met AI kunnen we onze BIM-modellen toegankelijk maken voor iedereen.

Waarom is je initiatief een succes voor mens en organisatie? Wat levert het concreet op?

We kunnen onze 100+ collega’s helpen met basis- en complexe BIM-vragen. Doordat de chatbot toegang heeft tot onze databases kan hij actuele informatie opvragen. Wanneer de chatbot er niet uitkomt, worden onze collega’s doorverwezen naar de juiste afdeling. Zo worden ze snel geholpen en hoeven ze niet te zoeken naar de juiste map, of wachten tot iemand tijd heeft om hen te helpen.

Door de integratie van AI kan de chatbot de gestelde vragen op verschillende manieren interpreteren om zo de juiste antwoord te vinden.

Wat kunnen andere professionals uit de gebouwde omgeving van jouw verhaal leren?

Voor zowel kleine als grote organisaties biedt dit instrument de mogelijkheid om hun collectieve kennis over BIM en de interne werkwijze vast te leggen. Dat gebeurt in een omgeving die niet afhankelijk is van de kennis en kunde van enkele medewerkers. Het geeft (nieuwe) medewerkers directe toegang tot antwoorden op de meest gestelde vragen en informatie over hun BIM-modellen. Dit allemaal via een chatkanaal via Teams dat overal 24/7 beschikbaar is.

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben het meest trots op de manier waarop deze ontwikkeling het gebruik van BIM in een brede groep van gebruiker stimuleert. Het elimineert de barrière bij het zoeken naar kennis over BIM-processen. Onze collega’s vonden het een makkelijke manier om antwoorden te vinden.